22 maja 2022

Bieganie – jak zacząć i jak osiągać progres na treningach?

3 min read
Bieganie - jak zacząć biegać. Biegacz na polnej drodze.

Bieganie to sport, który cieszy się dużą popularnością wśród osób w różnym wieku. Regularna aktywność fizyczna na świeżym powietrzu wpływa pozytywnie na funkcjonowanie całego organizmu, w tym między innymi poprawia odporność. Bieganie to również świetny sposób na walkę ze zbędnymi kilogramami. W czasie godziny biegu o umiarkowanym tempie możemy spalić około 600 kcal. Początkujący biegacze muszą pamiętać o kilku szczegółach. Ważne jest odpowiednie tempo, technika biegania, a także profesjonalne buty do biegania Salomon lub innych renomowanych marek. Co jeszcze ma wpływ na osiąganie sukcesów w bieganiu? Sprawdźmy!

Bieganie – jak zacząć?

Wiele osób rozpoczynających swoją przygodę z bieganiem zaczyna od zbyt intensywnych treningów, co skutkuje zadyszką. Przez to szybko możemy zniechęcić się do tego sportu. Zadyszka to efekt zbyt szybkiego tempa, które nie jest dobre na początek. Rozwiązaniem może się okazać bieg interwałowy. Powinniśmy zacząć od marszobiegów. Polega to na tym, że przez pewien czas biegniemy, po czym maszerujemy. Dla przykładu może to być minuta biegu i 30 sekund marszu. Wraz z kolejnymi treningami powinniśmy się starać wydłużać czas biegu.

W bieganiu najważniejsze jest odpowiednie tempo. W czasie biegu powinniśmy móc swobodnie rozmawiać bez zadyszki. Nie przejmujmy się tym, że nasze tempo jest niewiele szybsze od marszu. Z czasem nasza kondycja się poprawi, co pozwoli nam na szybsze biegi. Powinniśmy dążyć do tego, żeby móc biec około 30-40 minut bez przerwy. Możemy to osiągnąć poprzez wydłużanie czasu biegu z każdym treningiem np. o minutę. W bieganiu ważne jest wyznaczenie sobie celu. Może to być np. bieganie przez godzinę bez przerwy, start w zawodach bądź pokonanie jakiegoś dystansu. Warto także wyznaczyć czas na realizację danego celu. Dzięki temu będziemy bardziej zmotywowani do regularnych treningów.

Jak osiągać progres w bieganiu - bieganie dla początkujących w terenie
Początkujący biegacze powinni stopniowo zwiększać intensywność biegu.

Jak osiągać progres w bieganiu?

Dłuższe i szybsze bieganie zmusza nasz organizm do bardziej wydajnej pracy. Dlatego też powinniśmy regularnie zwiększać pokonywany na treningach dystans. Możemy również starać się biec szybciej. Jak biegać szybciej? Jest na to wiele sposobów, które można wykorzystać, ponieważ w bieganiu zniechęcić może nas monotonia. Dlatego oprócz klasycznych przebieżek, warto wprowadzać urozmaicenia. Dla przykładu możemy łączyć sprint z truchtem podczas jednego treningu. Są to tak zwane interwały. Taki trening może podkręcić metabolizm na 2-3 dni po biegu.

Innym sposobem na progres jest maska wydolnościowa. Posiada ona zawory, które ograniczają dostęp powietrza do płuc. Maska biegowa ma symulować warunki panujące na dużych wysokościach, gdzie do naszych płuc trafia mniej tlenu. Maska wydolnościowa zalecana jest dla osób doświadczonych w bieganiu. Możemy z niej korzystać raz lub dwa w tygodniu. Dzięki temu odczujemy znaczną poprawę kondycji, kiedy będziemy biec bez maski. Maska wydolnościowa jest dobrym rozwiązaniem w trakcie przygotowań przed zawodami. Jeśli jesteśmy w stanie biec około 40 minut bez przerwy, to jest to dobry czas, żeby zapisać się na zawody. Na początek powinniśmy zacząć od krótszych dystansów takich jak 5 lub 10 kilometrów.

Adrenalina, która towarzyszy nam podczas rywalizacji z innymi pomoże nam pobić własne rekordy na danym dystansie. Jeśli zdecydujemy się na start w maratonie lub półmaratonie, to powinniśmy dostosować treningi właśnie pod te zawody.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.